Veel bedrijven hebben de mogelijkheid om met debiteuren te werken. Dit zijn mensen die jouw bedrijf nog geld verschuldigd zijn. Hoewel dit voor de debiteur voordelig kan zijn, is het voor jou soms wel lastig. Wanneer de debiteur je bijvoorbeeld maar niet terug betaald. 

Wat is een debiteur?

Stel, jouw bedrijf levert koffiekopjes. Een debiteur is dan eigenlijk een klant aan wie je die koffiekopjes heb geleverd. Alleen een debiteur heeft op het moment van afname niet voldoende geld, dus ze beloven je later te betalen. Deze schuld die de debiteur dan eigenlijk bij je heeft, komt op de balans te staan als activa. Het is activa, omdat het eigenlijk jouw geld is. Maar omdat je het nog niet in je bezit hebt, gaat het onder het kopje debiteuren in plaats van in kas. De tegenhanger van debiteuren, zijn crediteuren. Crediteuren zijn de bedrijven die jij geld schuldig bent. Dus jij hebt al wel de producten of diensten van het bedrijf ontvangen, maar je moet ze nog wel betalen. Crediteuren staat daarom aan de passiva kant van de balans. Het is een schuld die jij zelf hebt, en dus nog moet terugbetalen. Met deze schuld, heb je jouw activa “betaald”, dus het staat aan de passivazijde van de balans. Jij bent dus de debiteur van het bedrijf dat voor jou de crediteur is. Dat is dus het verschil tussen debiteuren en crediteuren. 

Wat te doen met debiteuren

In eerste instantie zul je gewoon een termijn afspreken waarbinnen de debiteur het afgesproken bedrag moet terugbetalen. In de meeste gevallen zal dit gewoon goed gaan, aangezien bedrijven niet hun geloofwaardigheid willen verliezen. Maar in enkele gevallen, zullen debiteuren laat zijn met een betaling, of zelfs weigeren om te betalen. In dat geval, kan het handig zijn om een incassobureau in te schakelen. Dit is vaak wel pas een laatste reddingsmiddel, aangezien het de relatie met de debiteur kan beschadigen. Voor het inschakelen van een incassobureau, moet je dus eerst de debiteur in gebreke stellen. Anders loop je het gevaar op een beschadigde relatie met de debiteur. Je kunt de debiteur in gebreke stellen door een brief te sturen. Deze brief kan als een waarschuwing gezien worden. Als de debiteur niet binnen twee weken het achterstallige bedrag betaald, je overgaat tot incassomaatregelen. Dit is niet fijn voor een debiteur, aangezien de gemaakte incassokosten voor zijn rekening zijn. Het wordt dus alleen maar duurder wanneer de debiteur echt niet wil betalen. Alleen al het dreigen met een incassobedrijf inschakelen kan daarom al voordelig werken.